Tuesday, July 6, 2021

تجربة ناجحة فى الرضاعة الطبيعية اتعلمى من الحمل

 

حبيت أشارككم تجربتي مع الرضاعة الطبيعية 
و انا حامل معرفتش اى معلومة عن الرضاعة الطبيعية  
و لحمد لله ولدت ابني وحاولت أخليه يمسك صدري بعد الولادة علطول بس ما كانش فيه لبن (بمعنى أصح ما شفتش لبن )
وفات أسبوع من غير رضاعة وكنت بحاول اخليه يرضع كل شوية بس مفيش فايدة ماكانش بيقعد أكتر من دقيقتين ويعيط ولو طول شوية بينام و يرجع يصحى علطول المهم الحمد لله مسك صدري يومين وقدر ربنا اني يجيلي تشققات في الحلمات وماكنتش بقدر احطه في بؤه. .
وجاله برد وما كانش بيقدر يرضع ورفض صدري تماما وفضل كدة فترة طويلة كان بيآخد فيها لبن صناعي بس و بكمية كبيرة (بيستطعمه وأنا كان لما يعيط أفتكر ده جوع وأديله علطول ) بس كان نفسي أرضعه طبيعي؛فدخلت على النت وقرأت عن الرضاعة وعن تجارب الأمهات الناجحة في إعادة الإرضاع وقرأت مقالات دكتورة شروق الهيتمي و لقيت رقم العيادة على النت وفرحت جدا انها في اسكندرية ورحتلها الحمد لله. 
.جزاها الله خيرا سمعت مني و نصحتني اني أوقف الببرونة واستبدلها بالكوب أو القطارة أو جهاز الإرضاع المكمل (الرايل)و
اني استخدم طريقة الجلد للجلد (دي لوحدها قصة)بجد طريقة ما حصلتش زي السحر ما شاء الله بتحنن البيبي جدا جدا جدا وبتحسس الأم كمان بحنان مش بس هي بتديه لطفلها ﻷ دي كمان بتآخده منه وكلنا في الفترة دي بنكون حساسين ومحتاجين نحس بالحنان دة (دي أكتر حاجة فرقت معايا نفسيا ) 
والدكتورة صححت لي وضع الرضاعة اللي كان خاطيء ولله الفضل والمنة بمجرد تصحيح وضع الرضاعة واستخدام طريقة الجلد للجلد(اكتشاااف) رجع الولد يرضع تاني ﻷ وكمان يلزق فيا طول النهار عايز يفضل على صدري حتى لو مش بيرضع عايز ينام على صدري (مش ثدي) و دا ما كانش بيحصل قبل استخدام الجلد للجلد ،طبعا اللبن كان قليل فكان بيفضل جعان برضه برغم وقت الرضاعة الطويييييل فالدكتورة جزاها الله خيرا ادتني النظام الغذائي لزيادة ادرار اللبن و حسيت بفرق كبير الحمد لله وعلمتني طريقة ال
breast compression 
و بقى بيشبع أحيانا بدون صناعي و مع  تعصير الثدي الرضعات الطبيعي بقت أكتر من الرضعات الصناعي ولاحظت زيادة في كمية اللبن ماشاء الله. .وان شاء الله هوقف الصناعي تماما من النهاردة زي كلام الدكتورة ويا رب اقدر اكمل معاه رضاعة طبيعية بس وتكون صحته كويسة وزيادته طبيعية . وبجد بنصح أي أم أنها لا تيأس ويكون أملها في الله وتدعي كتييييير وتروح لمتخصص علشان تلاقي الكلام المظبوط "واسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون " وتحاول وتصبر وتصبر وتصبر و بجد كفاية عليها تشوف العيون الصغيرة بتبص عليها هي بس طول فترة الرضاعة. .الحمد لله على نعمته وشكرا جدا جدا جدا دكتورة شروق الهيتمي ربنا يبارك في علمك وينفع بيكي ويرزقك الجنة. .

No comments:

Post a Comment